Fotbollsklubbarna måste bli bättre på egenreklam, dels för egna föreningen men också för produkten fotboll. När det gäller de sociala medierna börjar det hända saker, men det är långt kvar. Varför ser till exempel inte alla klubbar till att ha någon (för de finns) som tar ansvar för att det inför och efter matcher finns information från matcherna – och då pratar jag inte bara om A-laget. Nu ska jag absolut inte dra alla över en kam, för här finns bra exempel. Jag väljer att avstå från goda exempel, för annars riskerar jag att glömma någon och då blir det inte bara ett pling i mejlkorgen. Men lika självklart som att engagera medlemmar till att jobba med försäljning på hemmamatcher eller på egna turneringen eller marknaden – lika självklart borde det vara att lägga ansvar på intresserade inom föreningen att facebooka eller twittra i gratisreklammedierna.
Det handlar naturligtvis inte bara om själva bollsparkandet, om vem som gjorde målen eller hur matchen slutade. Det handlar om att fronta sin förening på alla plan.
Ett konkret exempel är ju faktiskt den match som spelas mellan HIF och Halmstads U21-gäng på Julivallen i Höganäs i dag. HIF väljer att lägga ut sina U21-matcher i närområdet och den arrangerande klubben kan sälja korv och glass. Höganäs BK har också korrekt toppat sin hemsida med (kort) information inför matchen. På hif.se står ingenting mer än en generell artikel om U21 för några dagar sedan.
Här ska det naturligtvis slås på stora trumman. Om du är höganäsare ska du av en slump trilla in på hemsidan för att veta att det är match. Här snackar vi om två allsvenska reservlag (vissa kallar det utvecklingslag) där serieledarna ställer upp med sex-sju spelare från A-truppen.
Affischer på profiler som Vikenbon Alvaro Santos, Erik Edman eller Daniel Andersson hade i min värld genererat ett par hundra besökare till på Julivallen – speciellt om de affischerna sitter i korridorerna i kommunens grundskolor.
Det var inte meningen att inlägget skulle bli en enda lång pekpinne, mer en påminnelse om att det finns saker att jobba på för att locka folk till de mindre arenorna. Det klockrena konceptet med utflyttade matcher är inget nytt, men det bär bara knoppar som allt annat vid den här årstiden. Jag vill se det slå ut i full blom.
Text: Torbjörn Dencker
[email protected]