Det har varit på gång en tid och i dag blev det helt klart att HIF ingår avtal med Sportfive. ”Detta kommer att ge HIF en trygghet och en utveckling av sin företagsförsäljning”, skriver HIF på sin hemsida.
– Claes Ohlsson och styrelsen har gjort ett bra och gediget arbete för att få fram detta samarbete. Jag är övertygad om att samarbetet mellan HIF och Sportfive är bra för klubben. Vi skulle ha svårt att nå upp till liknande resultat på egna ben, utan att göra avkall på vår övriga verksamhet. Sportfive har erfarenheten, kunskapen och det internationella nätverk som behövs för att skapa ytterligare intäkter och lyfta försäljningen mot företagspartners till en helt ny nivå, säger David Brodetsky, klubbdirektör, Helsingborgs IF.
Den nuvarande försäljningsavdelningen inom HIF övertas av Sportfive och kommer jobba vidare med samma uppgifter som tidigare. ”Samarbetet ger HIF betydligt högre intäkter över en längre tid”, skriver klubben.
För knappt två veckor sedan meddelades att Joel Sandborg, som varit tillförordnad klubbdirektör slutar i månadsskiftet. Till HD har han uttryckt stor skepsism mot avtalet med Sportfive: ”Jag lämnar HIF och jag gör det för att klubben valt en kommersiell inriktning som inte är den jag skulle vilja ha. Det handlar om hur den kommersiella driften av en förening ska se ut. Jag hade hellre sett att vi hade haft vår egen organisation. Klubben tror på outsourcing av försäljningsrättigheterna, jag tycker att man ska äga rättigheterna men söka samarbete”, sa han till tidningen.
Samarbetsavtalet gäller i tio år ”förutsatt att utvecklingen motsvarar förväntningarna”.
Torbjörn Dencker
[email protected]